Cookies er tekstfiler med små datastykker, der sendes fra en hjemmeside og gemmes i din browsers hukommelse. Særlige cookies, kendt som HTTP-cookies, bruges til at identificere specifikke brugere og forbedre din oplevelse af at surfe på nettet.
Cookies kan være nødvendige for, at en hjemmeside fungerer korrekt, da hjemmesider er stateless (de husker ikke brugerinformation mellem interne sider), men de bruges også nogle gange til at spore brugeradfærd på én eller flere hjemmesider for at indsamle brugsdata eller identificere interesser og kortlægge adfærd med henblik på at vise relevante annoncer.
Når hjemmesider anvender CookieHubs Consent Management Platform (CMP), får du mulighed for at acceptere eller afvise bestemte kategorier af cookies, hvilket er med til at beskytte dit privatliv. Nedenfor finder du en beskrivelse af de mest almindelige kategorier af cookies.
For at overholde GDPR skal din hjemmeside som minimum opfylde følgende krav:
Cookiebannere er den mest almindelige metode, som hjemmesideejere bruger til at indhente samtykke til cookies – og det er præcis derfor, CookieHub findes!
Lad os derfor gennemgå hvert af disse krav og vise dig, hvordan CookieHub gør det lettere for dig at overholde dem.
Selvom samtykke er et lovkrav, kan det også hjælpe dig med at udvide og optimere dine indtægtsstrategier og styrke din forretning. Der findes i dag mange CMP-løsninger, og førende udbydere tilbyder en bred vifte af værktøjer og services, herunder:
Håndtering af tredjepartsrisici
Mulighed for nemt at kontrollere, tilpasse og administrere brugernes samtykkepræferencer
Intuitive brugerflader
Enkel administration af samtykkedokumentation
Overholdelse af andre privatlivsregler som California Consumer Privacy Act (CCPA) og den brasilianske generelle databeskyttelseslov (LGPD)
De bedste Consent Management Platforms (CMP’er) dokumenterer overholdelse af reglerne og giver adgang til en let tilgængelig revisionslog, som hjemmesider kan bruge til at demonstrere compliance og beskytte sig mod bøder. De bedste CMP’er giver også mulighed for at tilpasse udseendet og placeringen af samtykkebannere, så de passer til hjemmesidens design.
Selv hvis virksomheder opererer i områder, hvor der endnu ikke er vedtaget databeskyttelseslovgivning, bør de holde sig opdateret på området – regulering forventes at komme før eller siden. Derudover kan compliance fungere som en langsigtet strategi til at opbygge tillid hos brugerne. Dette underbygges af undersøgelser, der viser, hvorfor forbrugere vælger at acceptere cookieanmodninger:
De kender mærket eller virksomheden
De ønsker at se indholdet
Det gør login-processen nemmere
De får vist personligt tilpasset indhold